Nordiska väsen - Rödlistan
Varför ses folktrons väsen så sällan numera? De är starkt knutna till vårt landskap, som vi förändrat så mycket. Var ska skogsrået gömma sig när all skog är nedhuggen? Hur ska gårdstomten hitta en ladugård att vara i när allting är i stordrift?
När våtmarkerna dikats ut har älvorna ingenstans att dansa och sjöjungfrun dör när hon fastnar i bottentrålen. Fotoutställningen gestaltar folktron väsen som hotade arter på grund av människans naturpåverkan. Den är framtagen av Linnéa Jägrud, biolog och författare, samt fotografen Tore Hagman. Under våren är den på Glimmingehus.
Rödlistade väsen & invasiva oknytt
I vårt skolprogram för utställningen väver vi in Glimmingehus rika väsenflora och omgivande landskap. Vi undersöker även vilka moderna väsen som kan ha ersatt allmogens gamla gestalter!
Vi inleder med att reda ut begrepp som folktro, rödlistat och invasiv, och diskuterar varför utställningens väsen är rödlistade. Sedan delas klassen upp i två grupper. En tar del av utställningen – vilken landskapsmiljö kan exempelvis bäckahästen kopplas till? Den andra gruppen undersöker invasiva väsen som kan ha trängt undan de gamla utifrån bilder och elevernas kunskaper.
Efter att båda gjort detta ger vi oss iväg i helklass i landskapet runt borgen och berättar om väsen kopplat till de landskapsförändringar som ägt rum runt Glimmingehus. I avslutning siktar vi på insikten att folktron kring väsen egentligen inte har försvunnit, den har bara ändrat skepnad och fått en ny arena.
Från: åk 3 till gymnasium.
Tid: 90 min.
Period: 12/4-30/5.
Rödlistade väsen & invasiva oknytt – uppsök
Vi upplever utställningen tillsammmans i ert klassrum!
Inleder gör vi på samma vis som ovan. Sedan går vi vidare med äldre folktro kring väsen, exempel från Glimmingehus, och lokala exempel från skolans närområde.
Bilder illustrerar, och landskapsförändringarna finns med i resonemanget. Eventuellt ser vi någon av våra filmer om Glimmingehus väsen.
Sedan avslutar vi med att titta närmare på invasiva väsen, även detta med hjälp av bilder i kombination med eleverna egna erfarenheter, varefter vi summerar.
Från: åk 3 till gymnasium.
Tid: 60 min.
Pris: 400 kr.
Period: 12/4-30/5.